Sunday, April 13, 2014

Muhasabah bila ditimpa musibah. Allahuakbar!

Ditulis berdasarkan youtube Dr Asri:

Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita!

Kata Hamka: Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmatNYA kepada kita.



Jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang, dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun, jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang, dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun, jika Allah uruskan urusan kita dan Allah tidak serahkan diri
kita kepada kita walaupun sekelip mata, dunia boleh berbuat apa-apa, tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran Allah. Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas, kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah. Apa yang orang rasa rugi, Allah akan memberi keuntungan
yang mana jalan-jalan manusia tak sangka tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan. Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah. Jika kita lihat dunia ini, bila manusia hilang suatu benda daripada dunia ini, kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya.
Jika kita kena keperitan, kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya, tetapi harini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik. Ketika kita ditimpa musibah tertentu, kita akan mengeluh, tapi usia kita telah berjalan, masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan hidupan ini, tapi kita lupa untuk bersyukur di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya. Bila kita mengalami musibah, bacalah 'cukuplah bagi kami Allah, dialah sebaik-baik tempat diserahkan urusan' . SERAHKAN SEMUA URUSAN KEPADA ALLAH.



1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete